کیفیت ظهور حضرت مهدی (عج) و چگونگی آن - ndayeeshgh
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ndayeeshgh


لینک دوستان

صدف جان صدف عزیزم چشم انتظارتم برگرد
صدفی برای مروارید
منتظران دل شکسته
هر چی بخوای داریم
ترفند،نرم افزار،آموزش و....
::::: نـو ر و ز :::::
در سایه سار وحدت
صبور: بچه قمی اینجا هس ؟
یا ضامن آهو
diplomacy
shima love

لوگوی دوستان























تعداد بازدید

v امروز : 8 بازدید

v دیروز : 52 بازدید

v کل بازدیدها : 167217 بازدید

آهنگ وبلاگ

88/2/9 :: 9:46 عصر

کیفیت ظهور و چگونگی آنحضرت

 

 

 

آنچه از آیات و روایات استفاده می شود این است که انقلاب حضرت بقیة‌ الله انقلاب دفعی است نه انقلاب تدریجی. در روایات می خوانیم که فرموده اند کار مهدی در یک شب تمام می شود. و در بعضی از  روایات فرموده اند در شش روز. به این معنی که غلبه در یک شب و تسلّط در شش روز.

کلمة‌ ارث که در آیات مربوط به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به کار رفته قاعدتاً باید نکته ای را در بر داشته باشد.

و نرید ان نمنّ علی الّذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین[8].

ولقد کتبنا فی الزّبور من بعد الذّکر انّ الارض یرثها عبادی الصّالحون[9].

انّ الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقبة‌ للمتّقین[10].

واورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها الّتی بارکنا فیها[11].

در این چهار آیه که مربوط به حضرت بقیة‌ الله است کلمة‌ ارث به کار رفته است و شاید نکتة‌ آن این باشد که چنانچه انتقال ارث دفعی و بدون تحمّل مشقت است، تسلّط شیعه بر جهان به رهبری حضرت بقیة‌ الله نیز چنین است. نکتة‌ دیگری که در این آیات است و باید فراموش نشود این است که تسلّط مهدی روحی فداه بر این جهان به خواست خدا است، چنانچه در آیات دیگری نیز به او تذکر داده شده است و چیزی که به خواست خدا باشد واقع خواهد شد.

از این آیات نیز استفاد می کنیم که کیفیت تسلّط او بر این جهان خرق عادت است و به مشیّت الهی، به سنّت جاریه ای که پروردگار آن را قرار داده واقع است.

مسلم است که این انقلاب دفعی زمینه لازم دارد و زمینه و اقتضای آن به دست مردم است، مربوط به مردم است و این مردمند که باید لیاقت و استعداد این انقلاب را داشته باشند، و از نظر روایات، این استعداد به دلیل ظلم ظالمان در مردم پیدا خواهد شد. وقتی استثمارگرها بی حرمتی به انسان را به انتها برسانند و دنیا از ظلم آنان آکنده شود، حال تنفّر از ظالم و استعداد پذیرفتن عدالت مطلقه در مردم پیدا خواهد شد. آن هنگام است که مادة‌ مستعده قابل انفجار است. همان وقت است که عدالت مطلقه سرتاسر جهان را فرا خواهد گرفت.

روایات فراوانی، که بیشتر از سیصد روایت است، به این نکته اشاره دارد. روایات می گویند وقتی ظلم سرتاسر جهان را گرفت حضرت بقیة‌ الله خواهد آمد و سراسر جهان را انبوه از عدالت خواهد کرد: به یملا الله الارض قسطاً وعدلاً بعد ما ملئت ظلماً وجورا.

این روایات می گوید:

آب کم جو تشنگی آور به دست          تا بجوشد آبت از بالا وپست

نکته ای که باید تذکر داد این است که این روایات در صدد بیان این نیست که مردم، ظالم و متجاوز خواهند شد و چون حضرت بقیة‌ الله آمد مردم عادل و غیر متجاوز خواهند شد. به عبارت علمی این روایات، قضیة‌ حقیقیه نیست بلکه به نحو قضیة‌ طبیعیه است. این روایات می گوید وقتی مردم از ظلم دولتمردان سرخورند، وقتی دولتها و ابر قدرتها، ظلم را به انتها رسانیدند، حالت سرخوردگی از ظلم و استعداد قبول عدالت مطلقه در مردم پیدا می شود. آن وقت است که امام زمان می آید و دولت حق، دولت عدالت، دولت فضیلت بر مردم حکمفرما می شود و آنان با خواست خود، با تمایل شدید آن را می پذیرند.

این زمینه و اقتضاء است که شرط اساسی برای یک انقلاب جهانی است. همه انبیاء برای این انقلاب آمدند و آنچه در توان آنان بود برای این انقلاب جهانی انجام دادند. قرآن می فرماید: لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم النّاس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للّناس[12]!

»همة‌ انبیاء را با معجزات فرستادیم و با آنان کتاب، قانون، و عدالت بود تا اینکه مردم عادل، غیر متجاوز شوند. با آنان شمشیر نیز بود ـ اسلحة‌ برّنده بود تا معاند لجوج را که پذیرش حق در آنها نیست سر  جای خود بنشانند‌ ـ که در آن سختی شدید است، ولی منافع فراوان برای مردم در بر خواهد داشت.«

ولی چون در مردم زمینة‌ کامل برای یک انقلاب جهانی نبود، نتوانستند آن انقلاب را به ثمر برسانند. این انقلاب جهانی سنّت پروردگار عالم است و باید واقع شود.

هو الّذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الذّین کله ولوکره المشرکون[13].

»همو است کسی که فرستاده است رسول خدا را با قرآن ـ که موجب هدایت جامعه بشریت است ـ با دینی حق که ـ پا برجا است و زایل شدنی نیست ـ برای اینکه جهانی شود ـ بر همه دینها و مرامها غلبه کند و این چنین خواهد شدـ ولو غیر موحدّین نخواهند ـ توطئه کنند، بایستند، مبارزه کنند. موقعی که این زمینه و اقتضاء پیدا شد، مهدی روحی فداه می آید و به یک شب بر جهان غلبه می کند.«

مطلبی که باید توجه کنیم کیفیت غلبه است. از روایات بهره می گیریم که این غلبه و به واسطة‌ دو چیز است:

این مرکب چیست و چگونه می شود از کهکشانها گذشت؟ این سرعت که از سرعت برق بالاتر است چگونه انجام می گیرد؟ نمی دانیم. ولی آن مقدار که می دانیم این است که آصف بن برخیار مقدار کمی از علم قرآن را دارا بوده، قطره ای در مقابل دریا، و از نظر قرآن توانسته به یک چشم به هم زدن که از سرعت برق بیشتر است تخت بلقیس را از یمن به شام آورد. آن کسی که همة‌ علم قرآن را دارا است می تواند به یک چشم به هم زدن جهان را سیر کند، از جهان بگذرد، به آسمانهای هفتگانه برسد، و سرانجام در یک شب بر جهان مسلّط شود



  • کلمات کلیدی :
  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ


    منوى اصلى

    خانه v
    شناسنامه v
    پارسی بلاگv
    پست الکترونیک v
     RSS v
     Atom v

    درباره خودم

    لوگوى وبلاگ

    ndayeeshgh

    پیوندهای روزانه

    template designed by target=_blank>Rofouzeh