ndayeeshgh
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ndayeeshgh


لینک دوستان

صدف جان صدف عزیزم چشم انتظارتم برگرد
صدفی برای مروارید
منتظران دل شکسته
هر چی بخوای داریم
ترفند،نرم افزار،آموزش و....
::::: نـو ر و ز :::::
در سایه سار وحدت
صبور: بچه قمی اینجا هس ؟
یا ضامن آهو
diplomacy
shima love

لوگوی دوستان























تعداد بازدید

v امروز : 18 بازدید

v دیروز : 11 بازدید

v کل بازدیدها : 167730 بازدید

آهنگ وبلاگ

87/11/16 :: 3:50 عصر

نمی دانم که دانست او دلیل گریه هایم را؟ نمی دانم که حس کرد او حضورش در سکوتم را؟ و می دانم که می دانست ز عاشق بودنش مستم وجود ساده اش بوده که من اینگونه دل بستم
روزی عشق از دوستی پرسید: تفاوت من وتو در چیست؟ دوستی گفت:من دیگران را به سلامی آشنا می کنم تو به نگاهی... من آنان را با دروغ جدا می کنم تو با مرگ همیشه برای کسی بخند که میدونی به خاطر تو شاد میشه... واسه کسی گریه کن که میدونی وقتی غصه داری و اشک میریزی برات اشک میریزه...برای کسی غمگین باش که در غمت شریکه... عاشقه کسی باش که دوستت بداره اشک ها اسکی سوارانی ماهرند که از زیر چشم ها شروع به حرکت می کنند و از گونه ها با مهارت می پرند و در کنار لب ها از خط پایان می گذرند. آرزوهاتو یه جا یادداشت کن یکی یکی به خدا بگو .خدا یادش نمیره ولی تو یادت میره که چیزی که امروز داری آرزوی دیروزت بوده.درسته؟ هیچ کس لیاقت اشکهای تو را ندارد و کسی که چنین ارزشی دارد باعث اشک ریختن تو نمی شود اگر کسی تو را آن طور که می خواهی دوست ندارد ، به این معنی نیست که تو را با تمام وجودش دوست ندارد. شاید خدا خواسته است که ابتدا بسیاری افراد نامناسب را بشناسی و سپس شخص مناسب را ، به این ترتیب. وقتی او را یافتی بهتر می توانی شکرگزار باشی. روز قیامت خدا به مردا می گه اونایی که زن ذلیل بودن سمت چپ بقیه سمت راست همه می رن سمت چپ فقط یکی نمیره خدا بهش می گه چرا تو نرفتی اونور ؟ می گه خانومم گفته اینجا وایسا سلام من از اداره ی هواشناسی مزاحمتون می شم اینجا یه نفر دلش هواتونو کرده چه کار کنه دوستت ندارم اندازه ی اقیانوس چون یه روز تموم می شه دوستت ندارم به اندازه ی خورشید چون یه روز غروب می کنه دوستت دارم به اندازه ی روت که کم نمی شه این خیلی سخته که گل امیدت رو تو باغچه یکی دیگه ببینی و هر چقدر گریه و زاری کنی به هیچ جا نرسی .....جز این که بگی گلم باغچه نو مبارک اگر یه روز کسی بهت گفت دوستت دارم سعی نکن بهش بگی دوستش داری اگه گفت عاشفتم سعی نکن عاشقش بشی اگه گفت همه ی زندگی اش تویی سعی نکن همه ی زندگی اش باشی چون یه روز می اد و بهت می گه ازت متنفرم اون وقت نمی تونی سعی کنی ازش متنفر بشی تا عاقلان راهی برای خندیدن بیابند دیوانگان هزار بار خندیده اند اینگونه زندگی کن:ساده اما زیبا،مصمم اما بیخیال، متواضع اما سر بلند،مهربان اما جدی،سبز اما بی ریا،عاشق اما عاقل سعی کن هیچوقت عشق رو گدایی نکنی چون هیچوقت به گدا چیز با ارزشی نمیدن سلطان قلبم بی تو سرابم آلوده فکر ناجور و تردید برگرد و از من، عشقی بنا کن کانون روحم به عشق تو لرزید.!! و حالا لحظه های من گرفتار سکوتی سردو سنگینند.. وچشمانم که تا دیروز به عشقت می درخشیدند نمیدانی چه غمگینند.. می خواهم گلی را برایت بفرستم اما می ترسم از اینکه پژمرده شود پس "س" را از "گل سرخ" و "ل" را از گل " لاله" ، "ا" را از گل "اطلسی" و "م" را از گل " مریم" بر میدارم و سلام را تقدیمت می کنم نگاه کن شب و روز در چشمان من است به چشمانم نگاه کن پلک اگر فرو بندم جهانی در ظلمات فرو خواهد رفت ..من به خورشید اعتقاد دارم حتی اگر ندرخشد من به عشق اعتقاد دارم حتی اگر تنها باشم من بخدا معتقدم حتی اگر ساکت باشد تولد لحظه های بی قراری ام همیشه کسی است برای امدن که هرگز میان بغض نیامده است.امدنش را با فانوس و دعاو بوسه وسنگ فرشی مرمرین از عشق به انتظار مینشینم. یادمان باشد اگر خاطرمان تنها ماند طلب عشق زهر بی سرو پایی نکنیم. هر کسی یه روزی میاد یه روزی میره، یکی با دلش میره، یکی با پاهاش، ولی مواظب باش کسی با پاهای خودش از دلت نره اگر سهم من از این همه ستاره فقط سوسوی غریبی است، غمی نیست. همین انتظار رسیدن شب برایم کافیست ینها نتیجه ی تقدیر من نبود آغاز با تو بود تقصیر من نبود فکر نکن دلم برایت تنگ نمی شود فکر نکن نمی شود ببینمت یعنی نمی خواهم ببینمت ببین نخواستن با نگذاشتیم کلی فرق دارد می سپارمت به بارانی که عصر خنک آن پنج شنبه بارید و تو اسمش را گذاشتی اتفاق آشنایی می سپارمت به آن دو ستاره که دیگر مال ما نیست به تمام زیباییها زیبا سرنوشت را نمی توان از سر نوشت میلتون در بهشت گمشده می گوید : ذهن بر تخت خود نشسته است و می تواند درون خود بهشتی از جهنم و جهنمی از بهشت بر پا کند. . کسانی که خود را در رده دوم می بینند ، زندگی و کارهایشان هم در رده دوم باقی می ماند. . نگذارید فکرتان علیه شما به کار افتد ، در عوض کوشش کنید که آنرا به خدمت بگیرید. . اولین رمز موفقیت ایمان و اعتقاد به تواناییهای خویش است وقتی که فکر کنید چیزی غیر ممکن است فکرتان در پی آنست که دلایلی بیابد که این مطلب را اثبات کند ، ولی


  • کلمات کلیدی :
  • 87/11/16 :: 3:48 عصر

    امام حسین؛ حافظ امنیت ایران

    امام حسین علیه السلام

    فرازی از سخنرانی آیة‌الله جوادی آملی در عاشورای سال 85

    آیة‌الله جوادی آملی ضمن سخنرانی خود رمز پیروزی ایران و به صورت عام شیعیان را توجه و توسل به حضرت سیدالشهدا  و فرهنگ شهادت طلبی دانسته و بدین وسیله دستورالعملی برای پیروزی در مقابل دشمنان را به مظلومان و کسانی که مورد تجاوز دشمنان قرار گرفته‌اند را ذکر فرموده‌اند.

    فرازهایی از این سخنان را در اینجا می‌آوریم:

    کربلا حافظ این مملکت است. بارها گفته شده که در عین این که ما ایرانی هستیم و ایران برای ما خیلی عزیز است؛ اما در شب‌های عملیات، خطر مهم را؛ (ندای) "یا حسین یا حسین" برطرف کرد،‌ نه مرز پر گوهر. در شب‌های عملیات اصلا مرز پر گوهر اثر نداشت. در خاکریز اول و دوم؛ (ندای) "ای ایران، ای ایران" نبود. هر چه بود؛‌ "یا حسین یا حسین" بود .

    بنابراین اگر گفته ‌می‌شود نام کربلا، عظمت کربلا، سند شش دانگی این کشور است، سند شرافت ماست،‌ سند استقلال ماست (حرف بیراهی نیست).

    بسیاری از کشورها خواستند انقلاب بکنند اما در آنجا حسین بن علی(علیهماالسلام) و فرهنگ شهادت حضور و بروز نداشت. پس به آن کشورها حمله می‌کنند و موفق می‌شوند.

    اما در لبنان که (ندای) "یا حسین یا حسین" (طنین انداز) است؛ ‌جنگش سی و سه روز بیشتر طول نمی‌کشد و دشمن را فلج می‌کند. و این جوان‌های شیعه و



  • کلمات کلیدی :
  • 87/11/14 :: 1:54 صبح

    چهل حدیث پیرامون امام حسین (علیه السلام)


    چهل حدیث پیرامون امام حسین (علیه السلام)



    حدیث اول: حریم پاک.

    عن النبى (ص) قال:... و هى اطهر بقاع الارض واعظمها حرمة و إنها لمن بطحاء الجنة.
    پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) در ضمن حدیث بلندى مى‏فرماید:
    کربلا پاکترین بقعه روى زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعه‏ها است و الحق که کربلا از بساطهاى بهشت است.
    بحار الانوار، ج 98، ص 115 و نیز کامل الزیارات، ص 264

    حدیث دوم: سرزمین نجات

    قال رسول الله (صلى الله علیه و آله):
    یقبر ابنى بأرض یقال لها کربلا هى البقعة التى کانت فیها قبة الاسلام نجا الله التى علیها المؤمنین الذین امنوا مع نوح فى الطوفان.
    پیامبر خدا (ص) فرمود: پسرم حسین در سرزمینى به خاک سپرده مى‏شود که به آن کربلا گویند، زمین ممتازى که همواره گنبد اسلام بوده است، چنانکه خدا یاران مومن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد .
    کامل الزیارات، ص،269، باب 88، ح 8

    حدیث سوم:مسلخ عشق‏

    قال على (علیه السلام): هذا... مصارع عشاق شهداء لا یسبقهم من کان قبلهم و لا یلحقهم من کان بعدهم.
    حضرت على (علیه السلام) روزى گذرش از کربلا افتاد و فرمود:
    اینجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است شهیدانى که نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آنها نمى‏رسند. تهذیب، ج 6، ص،73 و بحار، ج 98، ص .116

    حدیث چهارم: عطر عشق‏

    قال على (علیه السلام): واها لک ایتها التربة لیحشرن منک قوم یدخلون الجنة بغیر حساب‏
    امیر المومنین (علیه السلام) خطاب به خاک کربلا فرمود: چه خوشبویى اى خاک! در روز قیامت قومى از تو بپا خیزند که بدون حساب و بى درنگ به بهشت روند. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 4، ص 169

    حدیث پنجم: ستاره سرخ محشر

    قال على بن الحسین (علیه السلام): تزهر أرض کربلا یوم القیامة کالکوکب الدرى وتنادى انا ارض الله المقدسة الطیبة المبارکة التى تضمنت سید الشهداء و سید شباب اهل الجنة.
    امام سجاد (علیه السلام) فرمود: زمین کربلا، در روز رستاخیز، چون ستاره مرواریدى مى‏درخشد و ندا مى‏دهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکى که پیشواى شهیدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است . ادب الطف، ج 1، ص 236، به نقل از کامل الزیارات، ص 268.
    1133416e5e8w8t48u.gif

    حدیث ششم: کربلا وبیت المقدس‏

    قال ابوعبدالله (علیه السلام) : الغاضریة من تربة بیت المقدس.
    امام صادق (علیه السلام) فرمود: کربلا از خاک بیت المقدس است. کامل الزیارات، ص 269، باب 88 ح،.7

    حدیث هفتم: فرات و کربلا

    قال ابو عبد الله: ان أرض کربلا وماء الفرات اول ارض و اول ماء قدس الله تبارک و تعالى...
    امام صادق (علیه السلام) فرمود: سرزمین کربلا و آب فرات، اولین زمین و نخستین آبى بودند که خداوند متعال به آنها قداست وشرافت بخشید. بحار الانوار، ج،98، ص 109 و نیز کامل الزیارات، ص .269

    حدیث هشتم: کربلا کعبه انبیاء

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): لیس نبى فى السموات و الارض و اءلا یسألون الله تبارک و تعالى ان یوذن لهم فى زیارة الحسین (علیه السلام) ففوج ینزل و فوج یعرج.
    امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ پیامبرى در آسمانها و زمین نیست مگر این که مى‏خواهند خداوند متعال به آنان رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شوند، چنین است که گروهى به کربلا فرود آیند و گروهى از آنجا عروج کنند. مستدرک الوسائل، ج 10، ص 244 به نقل از کامل الزیارات، ص 111

    حدیث نهم: کربلا، مطاف فرشتگان‏

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): لیس من ملک فى السموات و الارض إلا یسألون الله تبارک و تعالى ان یوذن لهم فى زیارة الحسین (علیه السلام) ففوج ینزل و فوج یعرج.
    امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ فرشته‏اى در آسمانها و زمین نیست مگر این که مى‏خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شود، چنین است که همواره فوجى از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجى دیگر عروج کنند و از آنجا اوج گیرند. مستدرک الوسائل، ج 10، ص 244 به نقل از کامل الزیارات، ص 111

    حدیث دهم: راه بهشت‏

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): موضع قبر الحسین (علیه السلام) ترعة من ترع الجنة.
    امام صادق (علیه السلام) فرمود: جایگاه قبر امام حسین (علیه السلام) درى از درهاى بهشت است. کامل الزیارات، ص 271، باب 89، ح 1

    حدیث یازدهم:کربلا حرم امن‏

    1133416e5e8w8t48u.gif


    قال ابو عبدالله (علیه السلام): ان الله اتخذ کربلا حرما آمنا مبارکا قبل ان یتخذ مکة حرما
    امام صادق (ع) فرمود: به راستى که خدا کربلا را حرم امن و با برکت قرار داد پیش از آنکه مکه را حرم قرار دهد
    کامل الزیارات، ص 267 بحار، ج،98، ص .110

    حدیث دوازدهم: زیارت مداوم‏

    قال الصادق (علیه السلام): زوروا کربلا و لا تقطعوه فاءن خیر أولاد الانبیاء ضمنته...
    امام صادق (ع) فرمود: کربلا را زیارت کنید و این کار را ادامه دهید، چرا که کربلا بهترین فرزندان پیامبران را در آغوش خویش گرفته است. کامل الزیارات، ص 269

    حدیث سیزدهم: بارگاه مبارک‏

    قال الصادق (علیه السلام) : «شاطى‏ء الوادى الایمن» الذى ذکره الله فى القرآن،(*) هو الفرات و «البقعة المبارکة» هى کربلا.
    امام صادق (ع) فرمود: آن «ساحل وادى ایمن» که خدا در قرآن یادکرده فرات است و با «بارگاه با برکت» نیز کربلا است. *. قرآن مجید، سوره قصص آیه 30 بحار الانوار، ج 57، ص 203؛ به نقل از تهذیب‏

    حدیث چهاردهم: شوق زیارت‏

    قال الامام باقر (علیه السلام): لو یعلم الناس ما فى زیارة قبر الحسین (علیه السلام) من الفضل، لماتوا شوقا
    امام باقر (علیه السلام) فرمود: اگر مردم مى‏دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین (علیه السلام) است از شوق زیارت مى‏مردند. ثواب الاعمال، ص 319؛ به نقل از کامل الزیارات.

    حدیث پانزدهم: حج مقبول و ممتاز

    قال ابوجعفر (علیه السلام): زیارة قبر رسول الله صلى الله علیه و آله و زیارة قبور الشهداء، و زیارة قبر الحسین بن على علیهما السلام تعدل حجة مبرورة مع رسول الله صلى الله علیه و آله.
    امام باقر علیه السلام فرمودند: زیارت قبر رسول خدا «ص» و زیارت مزار شهیدان، و زیارت مرقد امام حسین علیه السلام معادل است با حج مقبولى که همراه رسول خدا «ص» بجا آورده شود .مستدرک الوسائل، ج 1 ص، 266 و نیزکامل الزیارات، ص 156

    حدیث شانزدهم: تولدى تازه‏

    1133416e5e8w8t48u.gif


    عن حمران قال: زرت قبر الحسین (علیه السلام) فلما قدمت جاءنى ابو جعفر محمد بن على (علیه السلام).... فقال (علیه السلام) ابشر یا حمران فمن زار قبور شهداء آل محمد (ص) یرید الله بذلک وصلة نبیة حرج من ذنوبه کیوم ولدته امه. حمران مى‏گوید هنگامى که از سفر زیارت امام حسین (ع) برگشتم، امام باقر (علیه السلام) به دیدارم آمد و فرمود:
    اى حمران! به تو مژده مى‏دهم که هر کس قبور شهیدان آل محمد (ص) را زیارت کند مرادش از این کار رضایت خدا و تقرب به پیامبر (ص) باشد، از گناهانش بیرون مى‏آید چون روزى که مادرش او را زاد. امالى شیخ طوسى، ج 2، ص 28، چاپ نجف بحار، ج 98، ص 20

    حدیث هفدهم: زیارت مظلوم‏

    عن ابى جعفر و ابى عبد الله (علیهما السلام) یقولان: من احب أن یکون مسکنه و مأواه الجنة، فلا یدع زیارة المظلوم.
    از امام باقر و امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: هر کس که مى‏خواهد مسکن و مأوایش بهشت باشد، زیارت مظلوم (علیه السلام) را ترک نکند. مستدرک الوسائل، ج 10، ص .253

    حدیث هجدهم: شهادت و زیارت‏

    قال الامام الصادق (علیه السلام): زوروا قبر الحسین (علیه السلام) و لا تجفوه فاءنه سید شباب أهل الجنة من الخلق وسید شباب الشهداء
    امام صادق (ع) فرمود: مرقد امام حسین (علیه السلام) را زیارت کنید و با ترک زیارتش به او ستم نورزید چرا که او سید جوانان بهشت از مردم و سالار جوانان شهید است. مستدرک الوسائل ج 10 ص 256 و کامل ، ص 109

    حدیث نوزدهم: زیارت،بهترین کار

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): زیارة قبر الحسین بن على علیهما السلام من أفضل ما یکون من الأعمال.
    امام صادق (ع) فرمود: زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) از بهترین کارهاست که مى‏تواندانجام یابد.
    مستدرک الوسائل، ج 10، ص .311

    حدیث بیستم: سفره‏هاى نور

    قال الامام الصادق (علیه السلام) : من سره ان یکون على موائد النور یوم القیامة فلیکن من زوار الحسین بن على (علیهما السلام)امام صادق (ع) فرمود: هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره‏هاى نور بنشیند باید از زائران امام حسین (علیه السلام) باشد. وسائل الشیعه، ج 10، ص 330، بحار الانوار، ج 98، ص 72.

    حدیث بیست ویکم: شرط شرافت‏

    1133416e5e8w8t48u.gif


    قال الصادق (علیه السلام) : من اراد ان یکون فى جوار نبیه و جوار على و فاطمه فلا یدع زیارة الحسین علیهم السلام .امام صادق (ع) فرمود: کسى که مى‏خواهد در همسایگى پیامبر (ص) ودر کنار على (ع) و فاطمه (س) باشد زیارت امام حسین (ع) را ترک نکند. وسائل الشیعه، ج 10 ص 331، ح 39

    حدیث بیست ودوم: زیارت، فریضه الهى‏

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): لو ان احد کم حج دهره ثم لم یزر الحسین بن على (علیه السلام) لکان تارکا حقا من حقوق رسول الله «ص» لان حق الحسین فریضة من الله تعلى واجبه على کل مسلم.
    امام صادق (ع) فرمود: اگر یکى از شما تمام عمرش را احرام حج ببندد اما امام حسین (علیه السلام) را زیارت نکند حقى از حقوق رسول خدا (ص) را ترک کرده است چرا که حق حسین (ع) فریضه الهى و بر هر مسلمانى واجب و لازم است. وسائل الشیعه، ج 10، ص 333

    حدیث بیست وسوم: کربلا کعبه کمال‏

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): من لم یأت قبر الحسین (علیه السلام) حتى یموت کان منتقص الاءیمان منتقص الدین، اءن ادخل الجنة کان دون المؤمنین فیها.
    امام صادق (ع) فرمود: هر کس به زیارت قبر امام حسین (ع) نرود تا بمیرد ایمانش نا تمام و دینش ناقص خواهد بود به بهشت هم که برود پایین تر از مومنان در آنجا خواهد بود. وسائل الشیعه، ج 10 ص 335

    حدیث بیست و چهارم: از زیارت تا شهادت‏

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): لا تدع زیارة الحسین بن على علیهما السلام و مر أصحابک بذلک یمد الله فى عمرک و یزید فى رزقک و یحییک‏ء الله سعیدا و لا تموت الا شهیدا.
    امام صادق (ع) فرمود: زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن وبه دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زیاد کند و خدا تورا با سعادت زنده دارد و نمیرى مگر شهید. وسائل الشیعه، چ 10 ص،335

    حدیث بیست و پنجم: حدیث محبت‏

    عن ابى عبد الله قال: من اراد الله به الخیر قذف فى قلبه حب الحسین (علیه السلام) وزیارته و من اراد الله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسین (علیه السلام) و بغض زیارته.
    امام صادق (ع) فرمود: هر کس که خدا خیر خواه او باشد محبت حسین (ع) و زیارتش را در دل او مى‏اندازد و هر کس که خدا بدخواه او باشد کینه وخشم حسین (ع) و خشم زیارتش را در دل او مى‏اندازد. وسائل الشیعه، ج 10 ص 388، بحار الانوار، ج 98، ص 76

    1133416e5e8w8t48u.gif


    حدیث بیست وششم: نشان شیعه بودن‏

    قال الصادق (علیه السلام): من لم یأت قبر الحسین (علیه السلام) و هو یزعم انه لنا شیعة حتى یموت فلیس هو لنا شیعة و ان کان من اهل الجنة فهو من ضیفان اهل الجنة
    امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسى که به زیارت قبر امام حسین نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد او شیعه ما نیست واگر هم از اهل بهشت باشد از میهمانان اهل بهشت خواهد بود. کامل الزیارات، ص 193، بحار الانوار، ج 98 ص 4

    حدیث بیست و هفتم: سکوى معراج‏

    قال الصادق (علیه السلام) : من اتى قبر الحسین (علیه السلام) عارفا بحقة کتبه الله عزوجل فى اعلى علیین‏
    امام صادق (ع) فرمود: هر کس که به زیارت قبر حسین (علیه السلام) نایل شود و به حق آن حضرت معرفت داشته باشد خداى متعال او را در بلندترین درجه عالى مقامان ثبت مى‏کند.من لا یحضره الفقیه، ج 2 ، 581

    حدیث بیست هشتم: مکتب معرفت‏

    قال ابو الحسن موسى بن جعفر(علیه السلام)
    أدنى ما یثاب به زائر ابى عبد الله (علیه السلام) بشط فرات إذا عرف حقه و حرمته و ولایته ان یغفر له ما تقدم من ذنبه و ما تأخز.
    حضرت امام موسى کاظم (علیه السلام) فرمود: کمترین ثوابى که به زائر امام حسین (علیه السلام) در کرانه فرات داده مى‏شود این است که تمام گناهان مقدم و موخرش بخشوده مى‏شود. بشرط این که حق و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد. مستدرک الوسائل، ج 10 ص 236، به نقل از کامل الزیارات، ص 138

    حدیث بیست ونهم: همچون زیارت خدا

    قال الامام رضا (علیه السلام) من زار قبر الحسین (ع) بشط الفرات کان کمن زار الله‏
    امام رضا (علیه السلام) فرمود: کسى که قبر امام حسین (علیه السلام) را در کرانه فرات زیارت کند، مثل کسى
    است که خدا را زیارت کرده است. مستدرک الوسائل، ج 10، ص 250؛ به نقل از کامل‏

    حدیث سى ام: زیارت عاشورا

    قال الصادق (علیه السلام) : من زار الحسین (علیه السلام) یوم عاشورا وجبت له الجنة
    امام صادق (ع) فرمود: هر کس که امام حسین (علیه السلام) را در روز عاشوار زیارت کند بهشت بر او واجب مى‏شود .اقبال الاعمال، ص 568

    حدیث سى ویکم: بالاتر از روسپیدى‏

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): من باب عند قبر الحسین (علیه السلام) لیلة عاشورا لقى الله یوم القیامة ملطخا بدمه کأنما قتل معه فى عرصه کربلا
    امام صادق (ع) فرمود: کسى که شب عاشورا درکنار مرقد امام حسین (علیه السلام) سحر کند روز قیامت در حالى به پیشگاه خدا خواهد شتافت که به خونش آغشته باشد، مثل کسى که در میدان کربلا و درکنار امام حسین علیه السلام کشته شده باشد. وسائل الشیعه، ج 10، ص 372

    حدیث سى دوم: نشانه‏هاى ایمان‏

    1133416e5e8w8t48u.gif


    قال ابو محمد الحسن العسکرى (علیه السلام) : علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین، و زیارة الاربعین، و التختم فى الیمین، و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم.
    امام حسن عسکرى (علیه السلام) فرمود: نشانه‏هاى مؤمن پنج چیز است: 1 ـ نمازهاى پنجاهگانه (*) 2 ـ زیارت اربعین 3 ـ انگشتر به دست راست کردن 4 ـ بر خاک سجده کردن 5 ـ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن. وسائل الشیعه، ج 10 ص 373 و نیز التهذیب، ج 6 ص 52

    حدیث سى و سوم: رواق منظر یار

    قال رسول الله (ص) :الا و ان الإجابة تحت قبته و الشفاء فى تربته، و الائمة (علیهم السلام) من ولده‏
    پیامبر خدا(ص) فرمود: بدانید که اجابت دعا، زیر گنبد حرم او و شفاء در تربت او، و امامان (علیه السلام) از فرزندان اوست‏ .مستدرک الوسائل، ج 10 ص 335

    حدیث سى و چهارم: تربت و تربیت‏

    قال الصادق (علیه السلام) : حنکوا اولادکم بتربة الحسین (ع) فإنها امان‏
    امام صادق (ع) فرمود: کام کودکانتان را با تربت حسین (ع) بردارید چرا که خاک کربلا فرزندانتان را بیمه مى‏کند .
    وسائل الشیعه، ج 10 ص 410

    حدیث سى و پنجم: بزرگترین دارو

    قال ابو عبدالله (علیه السلام): فى طین قبر الحسین (علیه السلام) الشفاء من کل داء و هو الدواء الاکبر
    امام صادق (ع) فرمود: شفاى هر دردى در تربت قبر حسین (علیه السلام) است و همان است که بزرگترین داروست.
    کامل الزیارات، ص 275 و وسائل الشیعه، ج 10، ص 410

    حدیث سى و ششم: تربت و هفت حجاب‏

    قال الصادق (علیه السلام) : السجود على تربة الحسین (علیه السلام) یخرق الحجب السبع.
    امام صادق (ع) فرمود: سجده بر تربت حسین (علیه السلام) حجابهاى هفتگانه را پاره مى‏کند. مصباح التمهجد، ص 511، و بحار الانوار، ج 98، ص 135

    حدیث سى و هفتم، سجده بر تربت عشق‏

    1133416e5e8w8t48u.gif


    کان الصادق (ع) لا یسجد الا على تربة الحسین (ع) تذللا لله و إسکتانة الیه. رسم حضرت امام صادق (ع) چنین بودکه: جز بر تربت حسین (ع) به خاک دیگرى سجده نمى‏کرد و این کار را از سر خشوع و خضوع براى خدا مى‏کرد. وسائل الشیعه، ج 3، ص .608

    حدیث سى و هشتم: تسبیح تربت.

    قال الصادق (ع) : السجود على طین قبر الحسین (ع) ینور الى الارض السابعة و من کان معه سبحة من طین قبر الحسین (ع) کتب مسبحا و ان لم یسبح بها...
    امام صادق (ع) فرمود: سجده بر تربت قبر حسین (ع) تا زمین هفتم را نور باران مى‏کند و کسى که تسبیحى از خاک مرقد حسین (ع) را با خود داشته باشد، تسبیح گوى حق محسوب مى‏شود، اگر چه با آن تسبیح هم نگوید. من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 268 وسائل الشیعه، ج 3 ص 608

    حدیث سى و نهم‏:تربت شفا بخش‏

    عن موسى بن جعفر (علیه السلام) قال: و لا تأخذوا من تربتى شیئا لتبرکوا به فأن کل تربة لنا محرمة الا تربة جدى الحسین بن على علیهما السلام فأن الله عزوجل جعلها شفاء لشیعتنا و أولیائنا.
    حضرت امام کاظم (ع) در ضمن حدیثى که از رحلت خویش خبرى مى‏داد فرمود: چیزى از خاک قبر من برندارید تا به آن تبرک جویید چراکه خودرن هر خاکى جز تربت جدم حسین (ع) بر ما حرام است، خداى متعال تنها تربت کربلا را براى شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است. جامع الاحادیث الشیعه، ج 12، ص .533

    حدیث چهلم: یکى از چهار نیاز

    قال الامام موسى الکاظم (ع) : لا تستغنى شیعتنا عن أربع: خمرة یصلى علیها و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحة من طین قبر أبى عبد الله علیه السلام...حضرت امام موسى بن جعفر (علیه السلام) فرمود:
    پیروان ما از چهار چیز بى‏نیاز نیستند:
    1 ـ سجاده‏اى که بر روى آن نماز خوانده شود. 2 ـ انگشترى که در انگشت باشد.
    3 ـ مسواکى که با آن دندانها را مسواک کنند. 4 ـ تسبیحى از خاک مرقد
    امام حسین (ع) .... تهذیب الاحکام، ج 6، ص 75
    منبع:چهل حدیث کربلا



     



  • کلمات کلیدی :
  • 87/11/11 :: 5:50 عصر

    تاریخچه عزاداری امام حسین در ایران
    عکس هایی (تصاویری) از مراسم عزاداری برای امام حسین در روز عاشورا و تاسوعا . عکس مربوط به صحن حرم حضرت معصومه در قم
     

    گرچه عزاداری برای حسین بن علی(ع) و خاندان و یاران او به شکلهای مختلفی در طول تاریخ اسلام برگزار میشد، اما این مراسم، آن هم در حدّی گسترده به صورت سازمان یافته و با دستور و حمایت حکومت، از زمان آل بویه در بغداد آغاز گردید. کامل شیبی میگوید: دسته‏های عزاداری در شکل جدید، نخستین بار در سال 352 به وجود آمدند.(1)
    به دستور معزّالدوله، در عاشورای سال 353 عزای عمومی اعلام شد و از مردم خواسته شد که با پوشیدن جامه سیاه، اندوه خود را نشان دهند.(2) در عاشورای سال 352 نیز گریه و ندبه برای امام حسین(ع) و نوحه‏خوانی و برپایی ماتم برای آن امام برگزار گردید.(3) در این روز با آویختن پلاس (پارچه‏های کهنه و سیاه)، اعلام عزا ‏نمودند. در روز عاشورا مردم حتی برخی علمای حنفی مثل خواجه علی غزنوی و امام نجم الدین بلعمانی حنفی ، سفیانیان را لعن میکردند، دستار از سر باز کرده نوحه میخواندند و خاک بر سر میافشاندند.(4)

     

     


    در سال 398 که روز عاشورا مصادف با عید مهرگان بود، مراسم عید را به تأخیر انداختند.(5)
    مورخین به برپائی این مراسم در تمام طول سلطه آلبویه اشاره دارند،(6) اما در همان دوره، با گسترش برگزارى مراسم روز عید غدیر و روز عاشورا و حساسیت اهل سنت و وقوع درگیریهای متعدد، اهالى محله‏ کرخ از برگزارى این مراسم منع شدند.(7) در سال 393 هم شیعیان از برگزاری مراسم مذهبی خود منع شدند، هم اهل سنت.(8) هر چه حکومت آل‏بویه به پایان عمر خود نزدیک مى‏شد و ضعف آن بیش‏تر میگردید، نزاع میان شیعه و سنى نیز افزون‏تر مى‏شد، لذا سلاطین آل‏بویه مى‏کوشیدند به هر نحو ممکن، برگزارى مراسم عاشورا و عید غدیر را، که خود بانى آن بودند، ملغى کنند. اما پافشارى شیعیان براى برگزارى مراسم عاشورا ادامه یافت.
    در سال 402 قمرى فخرالملک، وزیر سلطان بهاءالدوله برگزارى مراسم عاشورا را آزاد اعلام کرد و براى جلوگیرى از وقوع فتنه تدابیرى اندیشید،(9) ولى بار دیگر خودش در سال 406 قمرى برگزارى مراسم عاشورا را منع کند، که اصرار شیعیان به برگزارى آن، باعث نزاع آنها با ساکنان محله‏ باب‏الشعیر شد و تعداد زیادى در این نزاع کشته شدند.(10)
    سلاطین سلجوقى از دوستداران ائمه شیعه بودند. ملکشاه به همراه خواجه نظام در سال 479ق به زیارت کاظمین، نجف و کربلا رفت. محمد بن عبدالله بلخى پس از سخنرانى و وعظ براى عالمان، مسئولان و طلاب نظامیه اهل سنت، روضه مى‏خواند و از مظلومیت‏هاى اهل‏بیت پیامبر یاد مى‏کرد.(11) این رسم تا اوایل سلطنت طغرل سلجوقى در بغداد و شهرهاى دیگر ایران معمول بوده است.(12) در ابتداى قرن هفتم، چون محمّد خوارزمشاه خواست علاء الملک ترمذى(13) از سادات حسینى خراسان به عنوان خلیفه در برابر الناصر عباسی مطرح کند، تا حدود زیادى نفوذ معنوى خلفاى عباسى ـ که حامى مذهب سنّت بودند ـ رو به کاهش گذاشت و سرانجام در نیمه دوم قرن هفتم در سال 656ق با سقوط بغداد و حاکمیت یافتن ایلخانان در ایران و عراق، مذهب اهل سنّت با بحران جدى روبه‏رو شد. از این رو فرصت مناسبى براى توسعه تشیع و برگزارى شعائر و مراسم مذهبى آن فراهم گردید و با روى خوش نشان دادن غازان خان به شیعیان و سرانجام با رسمى شدن مذهب تشیع در مدت کوتاهى در زمان "اولجایتو"، مراسم عزادارى عمومیت یافت. مردم هرات پایتخت تیموریان، در نیمه دوم قرن نهم با فرا رسیدن ماه محرم به برگزارى مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) اهتمام مى‏ورزیدند و حتى شاهزادگان و امرا نیز به برگزارى مجالس عزا همت مى‏گماشتند.(14)
    با روی کار آمدن دولت صفویّه و در آوردن مملکت به صورت کشوری شیعه و مقتدر، سرودن شعر در مدح و رثای ائمه و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بس بزرگ محسوب می‎شد. و این تأثیری فراوان بر آینده‎ آیین سوگواری محرم گذارد، به گونه‎ای که تظاهرات شکوه‎مند شیعیان در محرم هر سال، در نشر و اشاعه‎ی مذهب تشیّع در فلات قارّه ایران، مساعدت فراوانی کرد. در این زمان کتاب «روضة الشهداء» به رشته‎ تحریر درآمد و قوه‎ محرکه ‎ای شد برای پیدایش مراسم محرم که از بطن آن، سبک تازه‎ای از فعالیّت به نام روضه‎ خوانی یا قرائت «روضة الشهداء»، به وجود آمد. دو قرن و نیم بعد، این سبک به منزله‎ رشته‎ ای در آمد که به وسیله‎ آن، اشعار غنائی و متون و نمایش‎های تعزیه به هم بافته شدند.
    در طول دوره صفویه شکل مهم و معروف دیگری از نمایش مذهبی پدید آمد که در ارتباط با واقعه‎ی کربلا و شهادت امام حسین و یارانش بود. غالب این داستان‎ها از کتاب «روضة الشهداء» گرفته می‎ شد و از اوایل سده‎ شانزدهم در میان شیعیان به گونه‎ای گسترده انتشار یافت. از این زمان به بعد تکیه ها و حسینیه ها و موقوفات مربوط به عزادارى امام حسین(علیه السلام)در ایران شکل گرفت. دولت مغولان و گورکانیان هند که از دولت صفویه متأثر بودند،مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میداشتند.(15) گزارشات متعدّدی از اجتماعات مزبور در دوره صفویه که اکثراً توسط فرستادگان سیاسی اروپا، مبلّغان، بازرگانان و سیاحان به ثبت رسیده.(16)
    از عزاداری در دوره افشار و زند گزارش های مهمی نقل شده است و همین گزارشات، شروع تعزیه خوانی را مربوط به دوره کریم خان میدانند. در عصر قاجار، خون آلود کردن سر و صورت با تیغ و قمه زدن به فرق سر به مراسم سینه زنی اضافه شد(17)

    پی‌نوشت‌ها:
    1- شیبی، کامل، تشیّع و تصوف، ترجمه قراگزلو، تهران، امیر کبیر، 1359، ص 43 و علی اصغر فقیهی، آل بویه و اوضاع زمان ایشان، تهران، صبا، 1357، ص 467، به نقل از: مراء الجنان، ج 3، ص 247.
    2- ابن کثیر، پیشین، ج 11، ص 259 و ابن خلدون، العبر، ترجمه عبد المحمد آیتى، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، چ اول، 1363ش، ج2، ص358 و الذهبى، شمس الدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، تحقیق عمر عبد السلام تدمرى، بیروت، دار الکتاب العربى، ط الثانیة، 1413، ج26، ص 11
    3- ابن الجوزی، پیشین، ج 7، ص 15
    4- ابوالمحاسن، النجوم الزاهرة، ج 4، ص 218
    5- ابن اثیر عزالدین ابی الحسن، الکامل فی التاریخ، بیروت، دارالکتب‏العلمیه، 1407 ق / 1987 م، ج 8، ص 326 و ابن العماد الحنبلی، ابی الفلاح عبدالحی، شذرات الذهب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، بی‏تا، ج 3، ص 130
    6- ابن الجوزى، أبو الفرج عبد الرحمن بن على بن محمد، المنتظم فى تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد عبد القادر عطا و مصطفى عبد القادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیة، ط الأولى، 1412، ج14، ص361
    7- همان، ج15، ص37
    8- ابن جوزی، یشین، ج15، ص 82
    9- همان، ص 125
    10- ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، ج 17، ص 133.
    11- الطباطبائى، سید عبدالعزیز، معجم اعلام‏ الشیعه، قم، مؤسسه آل ‏البیت، 1417، ص 296
    12- ابن اثیر، پیشین، ج 17، ص 133
    13- دولافوز، ث. ف (1316)، تاریخ هند، ترجمه محمّد تقى فخر داعى گیلانى، تهران، چاپخانه مجلس، جزء 4 از ج 2، ص 644.
    14- معین الدین محمّد اسفزارى، روضات الجنّات فى وصاف مدینه هرات، به کوشش محمّد اسحاق، مطبعه زرپاسرى، بى‏تا، ج 1، ص 269.
    15- ر. ک: جان نورمن هالیستر: تشیّع در هند، ترجمه آزر میدخت، مشایخ فریدى، مراکز نشر دانشگاهى، 1373 هـ. ش، ص 199 ـ202
    16- پترچلکووسکی، پیشین، ص 10 - 11
    17- نوری، میرزا حسین، لؤلؤ و مرجان، کانون انتشارات عابدى، تهران، (بى تا)، ص 8




  • کلمات کلیدی :
  • 87/11/11 :: 4:11 عصر

    1133416e5e8w8t48u.gif

    عید میلاد باقر العلوم بعد النبی بر عاشقان مبارکباد

    ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر (ع) را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم(عج) و خدمت اربابمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و نیز حضور شما اعضای محترم کلوب امام رضا(ع) تبریک و تهنیت عرض میکنم.

       743532d7zvrepqh0.gif489936waplsb8efn.gif 743532d7zvrepqh0.gif489936waplsb8efn.gif 743532d7zvrepqh0.gif489936waplsb8efn.gif 743532d7zvrepqh0.gif489936waplsb8efn.gif 743532d7zvrepqh0.gif489936waplsb8efn.gif 743532d7zvrepqh0.gif

     

    امامان ما راهنمای زندگی دنیا و آخرت ما هستند آنها ستارگان پر فروغی هستند که آسمان زندگی ما را با جملات و راهنمایی خود روشن و نورانی ساخته اند.بر ماست که گفتار این بزرگان را بر دیده نهاده و نصب العین خودسازیم. باشد که فلاح و رستگاری دو جهان را نصیب ما کند


    چند جمله از جملات پر گهر امام محمد باقر علیه السلام:

    الکمال کل الکمال.التفقه فی الدین والصبرعلی النائبه وتقدیر المعیشه

    کمال معنوی ورشدعقلانی راسه نشانه است:

    اندیشه وبکاربستن فکردرراه دین وشکیبایی دربرابرمصائب واندازه نگاهداشتن در مخارج زندگی است.

    ********

    ایاک والکسل والضجر فانهما مفتاح کل شر.

    از تنبلی و تنگ حوصلگی دوری کن.چه این دو حالت سرآغاز هربدی است.

    ********

     

    من کسل لم یود حقا و من ضجر لم یصبر علی حق.

    اشخاص تنبل از پرداخت حقوق دیگران باز میمانند و اشخاص تنگ حوصله در برابر حق شکیبا نیستند

    ********

     

    قولواللناس احسن مما تحبون ان یقال لکم.

    بکوشید .بهتر از آنچه میل دارید مردم در باره شما بگویند شما درباره مردم بگوئید.

    ********



  • کلمات کلیدی :
  • <   <<   11   12   13   14   15   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ


    منوى اصلى

    خانه v
    شناسنامه v
    پارسی بلاگv
    پست الکترونیک v
     RSS v
     Atom v

    درباره خودم

    لوگوى وبلاگ

    ndayeeshgh

    پیوندهای روزانه

    template designed by target=_blank>Rofouzeh